ALGEMENE VOORWAARDEN
De Kattenoppasser Preventie & Welzijnsadvies
Graaf FlorisVweg 37-74
3739NC Hollandsche Rading
Tel: 06 27181080
Email: dekattenoppasser@gmail.com
KVK 96285923
BTW NL005201889B25
Versie mei 2025
Artikel 1. Definities
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtnemer: De Kattenoppasser
- Opdrachtgever: de eigenaar van de kat(ten), die akkoord is gegaan met de prijsopgave én deze algemene voorwaarden, schriftelijk, mondeling of digitaal.
- Overeenkomst: schriftelijk akkoord tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer.
- Diensten: het oppassen bij de kat(ten) thuis en het geven van advies betreffende het welzijn van de kat in zijn/haar leefomgeving.
- Kat (ten): zijn de dieren waarvoor de opdrachtgever een overeenkomst heeft gesloten met de opdrachtnemer.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1 De algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waarop de diensten staan, die beschreven zijn op de overeenkomst.
2.2 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden en tarieven te wijzigen. De opdrachtnemer wordt hiervan op de hoogte gesteld en kan in dat geval de overeenkomst kosteloos annuleren.
Artikel 3. Totstandkoming en inhoud van de overeenkomst
3.1 Kennismakingsgesprek en intake zijn vrijblijvend, exclusief eventuele reiskosten.
3.2 De overeenkomst betreft een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting.
3.3 Opdrachtnemer heeft het recht om overeenkomst te weigeren, annuleren of af te breken bij overmacht waaronder ziekte/ongeval van de opdrachtnemer.
3.4 De opdrachtnemer heeft het recht te annuleren bij het ontbreken van een reservesleutelhouder die de verzorging kan overnemen in geval van nood.
Artikel 4. Gezondheid van de kat(ten)
4.1 De katten dienen, tijdens de oppasperiode, vrij te zijn van vlooien, teken, wormen, parasieten en besmettelijke ziekten.
4.2 De opdrachtnemer zal bij ziekte of vermoeden van ziekte de opdrachtgever informeren en vervolgstappen afstemmen. Bv bij het niet eten of drinken.
In levensbedreigende situaties zal de opdrachtnemer de kat direct naar de dierenarts brengen en de opdrachtgever nadien informeren. Indien nodig wordt een andere dierarts geraadpleegd. Dierenartskosten en bijbehorende kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever.
4.3 Bij overlijden van een kat wordt eerst contact opgenomen met de opdrachtgever. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het overlijden van een kat.
4.4 Wijzigingen in gezondheid van de kat(ten) voor de oppasperiode moeten vooraf worden gemeld.
Artikel 5. Rechten en plichten bij de dienst Kattenoppas
5.1 Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade die ondervonden wordt ten aanzien van het niet geven van juiste informatie dan wel geven van onjuiste of incomplete informatie met betrekking tot de gezondheid of het gedrag van de kat (ten) waarvoor de overeenkomst is afgesloten.
5.2 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het weglopen van de kat(ten) die volgens de instructie van de opdrachtgever in een afgeschermde tuin of buiten los mogen lopen tijdens diens afwezigheid. Wachtkosten >15 minuten worden extra gefactureerd.
5.3 Opdrachtgever zorgt voor goed werkende toegangsmiddelen; sloten en sleutels moeten goed functioneren.
5.4 De opdrachtgever dient te zorgen dat de opdrachtnemer in het bezit komt van de huissleutel voordat de oppasdienst ingaat. De sleutel kan door de opdrachtnemer worden opgehaald of de opdrachtgever kan de sleutel bij de opdrachtnemer afgeven na afspraak.
Opdrachtgever bericht opdrachtnemer vlak voor óf na thuiskomst om een afspraak te maken over het retourneren van de sleutel. Sleutel kan worden afgegeven of in een envelop in de brievenbus worden gegooid.
5.5 Opdrachtgever dient een contactpersoon aan te wijzen als sleutelhouder en contactpersoon bij noodsituaties en overmacht. Deze persoon moet aanwezig zijn in de periode dat de opdrachtgever afwezig is en in staat zijn de kat (ten) te verzorgen in geval van nood zoals ziekenhuis opname, ernstige zieke of overlijden van de opdrachtnemer. Zodat de kat (ten) niet onverzorgd achterblijven. De contactpersoon dient op de hoogte te zijn van de oppasperiode en gemaakte afspraken.
5.6 Nieuwe klanten kunnen pas reserveren na een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan huis.
5.7 Opdrachtgevers zorgt ervoor dat er voldoende spullen aanwezig zijn voor de verzorging van de katten. Zoals: voer, kattenbakken, grit, medicijnen, water- en voerbakjes, schoonmaakmiddelen, afwasmiddel, stofzuiger, schoonmaakdoekjes, keukenpapier, vuilniszakken, stoffer en blik, schaar, spelmateriaal en reismandje. (zie checklist)
5.8 Bij annulering door ziekte/overmacht van de opdrachtnemer wordt het betaalde bedrag over de overgebleven dagen worden teruggestort.
5.9 In overleg ook kan ook voor een klein huisdier worden gezorgd.
5.10 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor inbraak, diefstal of schade aan de woning.
5.11 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de kat ten gevolge van toediening van medicatie zoals afgesproken in de overeenkomst.
5.12 Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk gehouden worden voor het ziek worden of overlijden van de kat (ten) tijdens de oppasperiode.
5.13 Opdrachtnemer zal, in geval van overlijden van de kat (ten), direct contact opnemen met de opdrachtgever. Opdrachtgever kan in overleg zorgdragen voor de verdere afhandeling. Kosten die hieraan verbonden zijn, komen voor rekening van de opdrachtgever.
5.14 Volgende de wet is de eigenaar (opdrachtgever) altijd aansprakelijk voor schade veroorzaakt door diens dieren.
Artikel 6. Rechten en plichten bij de dienst Preventie en Welzijnsadvies
6.1 Opdrachtgever is niet verplicht de adviezen op te volgen; opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gevolgen hiervan.
6.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor besmetting met parasieten of besmettelijke ziekten.
6.3 Opdrachtnemer kan nooit aansprakelijk worden gehouden voor schade die opdrachtgever lijdt als gevolg van het niet nakomen van de in de algemene voorwaarden genoemde verplichtingen.
6.4 Volgens de wet is de eigenaar (opdrachtgever) altijd aansprakelijk voor schade veroorzaakt door diens dieren.
6.5 zie 5.1: Onvolledige of foutieve informatie over het dier leidt tot aansprakelijkheid van de opdrachtgever.
Om medische oorzaken uit te sluiten, is het belangrijk dat de kat niet langer dan 3 maanden geleden medisch is onderzocht.
Artikel 7. Annulering, wijziging of beëindiging van de oppasdienst
7.1 Indien niet tijdig betaald (uiterlijk 2 dagen voor de oppasperiode),mag de opdrachtnemer annuleren.
7.2 Annuleren minder dan een week voor aanvang geeft geen recht op restitutie. Annuleren voor die tijd is kosteloos.
7.3 Wanneer derden ongevraagd de dienstverlening overnemen, blijft de betalingsverplichting bestaan. Dit is alleen bij onmachtsituaties.
7.4 Indien de opdrachtnemer tot ontbinding van de overeenkomst overgaat, is hij op geen enkele wijze verplicht tot vergoeding van de schade of onkosten die daardoor op enige wijze ontstaan.
7.5 Bij vroegtijdige terugkeer is er geen restitutie mogelijk.
7.6 Indien de opdrachtnemer annuleert, heeft de opdrachtgever geen recht op een rentevergoeding over de vooruitbetaalde bedragen.
Artikel 8. Tarieven en betaalinformatie
8.1 Contant betalen is niet mogelijk.
8.2 Alle prijzen zijn in euro’s en vrijgesteld van BTW.
8.3 Het verschuldigde bedrag van de afgesproken dienst dient altijd 2 dagen voor de afgesproken periode betaald te worden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
8.4 Bij vroegtijdige terugkeer is er geen restitutie mogelijk.
8.5 Tariefwijzigingen ná overeenkomst hebben geen effect op de afgesproken prijs.
Artikel 9. Beperkte Aansprakelijkheid
9.1 Indien de opdrachtnemer op verzoek van opdrachtgever het alarm dient in- of uit te schakelen voor en na het uitvoeren van de dienst behoort dit niet tot de verplichtingen van de opdrachtnemer zoals voortvloeiend uit de overeenkomst. Het in- en uitschakelen van een alarm of beveiligingsinstallatie maakt derhalve geen deel uit van de overeenkomst.
9.2 Indien het in- of uitschakelen onverhoopt niet of niet volledig juist wordt uitgevoerd, is de opdrachtnemer hiervoor nimmer aansprakelijk.
Artikel 10. Klachten
10.1 Indien Opdrachtgever niet tevreden is over de service De Kattenoppasser of anderszins klachten heeft over de uitvoering van haar opdracht, is de opdrachtgever verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na de betreffende aanleiding dat tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen mondeling of schriftelijk gemeld worden via de dekattenoppasser@gmail.com met als onderwerp “Klacht”.
10.2 De klacht moet goed onderbouwd zijn, wil De Kattenoppasser de klacht in behandeling kunnen nemen.
10.3 Een reactie volgt binnen 7 kalenderdagen na ontvangst.
10.4 Partijen streven naar een gezamenlijk oplossing.
Checklist voor eigenaren
Graag klaarleggen/ zorgen voor:
o Voldoende Voer
o Kattenbakken
o Grit
o Schepje
o Vuilniszakken
o Schoonmaakmiddelen
o Afwasmiddel
o Schoonmaakdoekjes
o Stoffer en blik
o Waar staat de stofzuiger?
o Schaar
o Keukenpapier
o Water en voerbakjes
o Medicijnen
o Reismandje
o Spelmateriaal
Overig: